Projekt: The Bridging Innovation and Learning (BILT project)
Od wielu lat w Katedrze Pedagogiki Pracy i Andragogiki funkcjonuje UNEVOC Centre.
Jest to jedyne Centrum w Polsce, które wchodzi w skład sieci prawie 300 tego typu placówek na całym świecie.
UNEVOC jest organizacją UNESCO zajmującą się sektorem Edukacji Technicznej i Zawodowej (tzw. TVET, czyli Technical and Vocational Education and Training, rozumiane jako kształcenie i szkolenie techniczne i zawodowe, które zapewnia wiedzę i umiejętności potrzebne do zatrudnienia; wykorzystuje uczenie się formalne, pozaformalne i nieformalne; jest uznawane za kluczowe narzędzie równości społecznej, integracji i zrównoważonego rozwoju.
Efektem współpracy mającej miejsce w 2021 r. jest m.in. 3-częściowy raport: New Qualifications and Competencies in TVET has been compiled (NQC/ Nowe kwalifikacje i kompetencje w kształceniu i szkoleniu zawodowym zorientowane na przyszłość).
Dokument ten powstał w ramach projektu: The Bridging Innovation and Learning (BILT project), który jest realizowany przez UNESCO-UNEVOC International Centre for TVET przy wsparciu niemieckiego Federalnego Instytutu Kształcenia Zawodowego i Szkoleń (BIBB) oraz sponsorowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF) oraz we współpracy z członkami sieci UNEVOC.
Raport został przygotowany w ramach współpracy pomiędzy centrami UNEVOC i ekspertami z całego świata (jego trzecią część koordynowała jako ekspert z afiliacją UKW dr hab. Renata Tomaszewska, prof. uczelni).
Kształcenie i szkolenie zawodowe odgrywają kluczową rolę w każdym społeczeństwie, jeśli chodzi o zapewnienie wykwalifikowanej siły roboczej dla gospodarki i przejście młodych ludzi od nauki do zatrudnienia i zarobkowania. To sektor edukacji najbliższy rynkowi pracy. W związku z tym ma on za zadanie sprostać obecnym i przyszłym wyzwaniom: po pierwsze - uczynić ludzi zdolnymi i odpornymi w życiu, a po drugie - sprawić, aby kształcenie i szkolenie zawodowe miało znaczenie dla gospodarki i społeczeństwa.
W przedstawianym raporcie zastosowano podejście "trzy I": Identyfikacja, Integracja i Implementacja Nowych Kwalifikacji i Kompetencji.
Zapraszamy do lektury.