dr hab. Renata Tomaszewska, prof. uczelni
|
Renata Tomaszewska, doktor habilitowana, profesor UKW, pedagog.
Od 2005 r. pracownik UKW, obecnie profesor uczelni w Katedrze Pedagogiki Pracy i Andragogiki na Wydziale Pedagogiki.
Zastępczyni redaktora naczelnego czasopisma „Szkoła – Zawód – Praca”. Sekretarz Sekcji Pedagogiki Pracy przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, koordynatorka UNEVOC Centre w: UNESCO International Centre for Technical and Vocational Education and Training.
Główne obszary aktualnych zainteresowań badawczych obejmują problematykę: pedagogiki pracy, andragogiki, czwartej rewolucji przemysłowej, społeczeństwa 5.0, sztucznej inteligencji. Na dorobek zawodowy składają się 3 monografie autorskie, 5 monografii redakcyjnych (w tym 2 w j-angielskim), 3 monografie współredakcyjne i 3 współautorskie. Łącznie 14 książek. Autorka tekstów naukowych opublikowanych w krajowych i zagranicznych czasopismach, co udokumentowano w bazie dorobku pracowników UKW (ponad 130 pozycji bibliograficznych). Wyniki prowadzonych analiz prezentuje na spotkaniach naukowych w Polsce i za granicą m.in. w Wielkiej Brytanii, Republice Federalnej Niemiec, Republice Czeskiej, Republice Cypryjskiej, w Słowacji, Ukrainie, Finlandii, Estonii, Litwie, Łotwie, Hiszpanii i in. (ponad 100 wyjazdów).
Najważniejsze publikacje książkowe: Edukacja w zakładzie pracy w perspektywie organizacji uczącej się (2012); Professional education in the context of knowledge based economy (red., 2013); Relacje praca–życie pozazawodowe drogą do zrównoważonego rozwoju jednostki (red., 2014); Work – personal life. Between harmony and disintegration (red., 2015); Edukacja dla przyszłości w perspektywie orientacji na rynek pracy. Debaty, szkice, refleksje polsko-ukraińskie (współred., 2017); Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (współred., 2017); Praca zawodowa – życie osobiste. Dysonans czy synergia? (2018); Generacja NEET. Obraz własny. Doświadczenia pracodawców i instytucji rynku pracy (współred., 2019); Sekrety organizacji. Barwy codzienności (red., 2019); Praca i kariera w warunkach nowego millenium. Implikacje dla edukacji (red., 2020); Człowiek i praca. Perspektywa transhumanizmu (e-book, t. 1, 2021); Człowiek w organizacji (współred., t. 1, 2022, t. 2, 2023).
Eksponując wkład w rozwój bydgoskiej pedagogiki wskazać trzeba:
- (1) autorskie badania na terenie 50 zakładów pracy w Bydgoszczy, które dotyczyły diagnozy stanu edukacji pracowników w kontekście kryteriów organizacji uczącej się;
- (2) badania poświęcone generacji NEET, w ramach których stworzono zestaw rekomendacji dla instytucji rynku pracy oraz podmiotów zaangażowanych w aktywizację zawodową osób młodych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego;
- (3) badania na temat relacji między pracą zawodową a życiem osobistym przeprowadzone wśród 80 przedsiębiorstw oraz 800 osób pracujących, częściowo na terenie Bydgoszczy;
- (4) ekspertyzę badawczą na temat ‘Młodych specjalistów z pespektywy kujawsko-pomorskich pracodawców’ przygotowaną w listopadzie 2023 r.
Rezultaty tych przedostatnich wskazanych badań połączono z pozoru z odległymi od pedagogiki naukami: informatyką, matematyką i statystyką. Dane wprowadzono do specjalnie stworzonego systemu komputerowego opartego o sztuczne sieci neuronowe, co zaowocowało wytworzeniem narzędzia diagnostycznego pomagającego jednostkom i organizacjom w kwestii równowagi życiowej.
Dr hab., Renata Tomaszewska jest członkinią zespołów badawczych, które jako pierwsze w Polsce, w badaniach pedagogicznych, zastosowały nowatorską, interdyscyplinarną metodologię wspieraną przez sieci neuronowe oraz innowacyjny układ eksperymentalny. Oryginalność i nowość zaprezentowanych w nich treści przejawia się tym, że w dostępnej literaturze przedmiotu nie ma jeszcze odnotowanych prób połączenia rezultatów badań w ramach nauk społecznych z narzędziami tzw. uczenia maszynowego (Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, PLoS ONE, 23rd IEEE International Conference on Data Mining Workshops (ICDMW) 2023, The 32nd International Conference on Information Systems Development "Harnessing Opportunities: Reshaping ISD in the post-COVID-19 and Generative AI Era". ISD’2024).