Katedra Pedagogiki Pracy i Andragogiki

Konferencja: Edukacja i Praca

W dniach 14-15 kwietnia 2008 roku Zakład Pedagogiki Pracy i Andragogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy zorganizował  szóstą ogólnopolską konferencję naukową w Ciechocinku, tym razem na temat: Edukacja i praca. konteksty - wyzwania - antynomie.

Edukacja i praca to dominujące dziedziny życia społecznego wzajemnie ze sobą powiązane. Ich zależności oraz relacje stanowią przedmiot zainteresowań wielu dyscyplin naukowych, także pedagogiki, w tym szczególnie pedagogiki pracy. Zmiany, które nieustannie zachodzą w obu tych obszarach skłaniają do podejmowania tej problematyki zarówno w badaniach naukowych i analizach teoretycznych, jak też w publikacjach oraz podczas konferencji i seminariów naukowych.

Konferencję Edukacja i praca, traktujemy jako kontynuację organizowanych od lat spotkań naukowych, których inicjatorem jest bydgoskie środowisko pedagogów pracy. Tradycyjnie odbywają się one w Ciechocinku.

Podczas tego spotkania naukowego chcieliśmy przeprowadzić refleksję i przedstawić stanowiska dotyczące różnych aspektów edukacji i pracy człowieka. Dlatego do udziału zaprosiliśmy przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych, a  także przedstawicieli praktyki życia gospodarczego.

Prowokowanie do dyskusji na proponowany temat konferencji wydaje się więc jak najbardziej uzasadnione i społecznie potrzebne. W szczególności przedmiotem refleksji będą problemy dotyczące:

  • pracy w systemie wartości współczesnego człowieka;
  • współczesnych kontekstów ujmowania pracy człowieka;
  • swoistości pojęcia „praca” w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych;
  • przemian w charakterze, treści i organizacji pracy;
  • roli edukacji przez pracę w umożliwianiu jednostce urzeczywistniania siebie jako człowieka;
  • określaniu statusu kategorii „praca człowieka” w piśmiennictwie pedagogicznym oraz innych dyscyplin naukowych;
  • przygotowania człowieka do pracy oraz edukacji osób pracujących i bezrobotnych;
  • miejsca kategoria „praca” w poradnictwie życiowym i zawodowym;
  • roli nauki w określaniu aktualnych i perspektywicznych celów, funkcji i zadań edukacji w aspekcie potrzeb rynku pracy.